НСТРУКЦІЯ
З
ОХОРОНИ ПРАЦІ №
під
час ручного переміщення вантажів
1.
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1.
Інструкція з охорони праці (далі -
інструкція) розроблена згідно з вимогами
Закону України "Про охорону праці"
і встановлює правила виконання робіт
і поведінки працівника на будівельному
майданчику, у виробничих приміщеннях
та на робочому місці відповідно до
державних, міжгалузевих і галузевих
нормативних актів про охорону праці.
1.2.
Відповідно до статті 18 Закону України
"Про охорону праці", працівник
зобов'язаний "знати і виконувати
вимоги нормативних актів про охорону
праці, правила поводження з машинами,
механізмами, устаткуванням та іншими
засобами виробництва, користуватися
засобами колективного та індивідуального
захисту, проходити у встановленому
порядку попередні та періодичні медичні
огляди".
1.3.
Залежно від конкретних умов організації
виробничого процесу, а також у зв'язку
з допущеними аваріями і нещасними
випадками, до інструкції можуть
вноситися зміни і доповнення, які
викладаються на окремому аркуші за
підписом керівника відповідного
структурного підрозділу.
1.4.
Інструкція є обов'язковим для виконання
нормативним документом для робітників,
зайнятих ручним переміщенням вантажів
у будівельному виробництві.
1.5.
До ручного переміщення вантажів
допускаються особи, що пройшли медичний
огляд, інструктаж з охорони праці по
виконуваній роботі (по основній
професії) і ознайомлені з даною
інструкцією.
1.6.
Робітники, зайняті ручним переміщенням
вантажів, повинні проходити наступні
інструктажі з охорони праці:
а)
вступний - при прийнятті на роботу;
б)
первинний - на робочому місці;
в)
позаплановий - не рідше одного разу на
3 міс.;
г)
позачерговий - при порушенні вимог
безпеки праці, що могли призвести до
аварії чи нещасного випадку; при зміні
технологічного процесу;
д)
цільовий - при виконанні разових
робіт, не пов'язаних з прямими обов'язками
за фахом; ліквідації наслідків аварії,
стихійних лих і катастроф, провадженні
робіт, на які оформляється на-ряд-допуск
та інші документи.
1.7.
Вантажно-розвантажувальні роботи варто
виконувати, як правило, механізованим
способом за допомогою підйомно-транспортного
устаткування і засобів малої механізації.
При
відсутності засобів механізації
допускається переміщати вантажі вручну
з дотриманням норм, установлених чинним
законодавством.
1.8.
Чоловікам, старше 18 років, дозволяється
переносити вручну вантаж масою не
більше 50 кг при рівній і горизонтальній
поверхні.
1.9.
Жінки, що виконують вручну
навантажувально-розвантажувальні
роботи чи перенесення вантажів, можуть
переносити:
а)
вантажі масою до 10 кг - підйом і переміщення
вантажів при чергуванні з іншою роботою
(до 2 разів на годину);
б)
вантажі масою до 7 кг - підйом і переміщення
вантажів постійно протягом робочої
зміни. При цьому сумарна маса вантажу,
переміщуваного протягом кожної години
робочої зміни, не повинна перевищувати:
-
з робочої поверхні - 350 кг;
-
з підлоги - 175 кг. Примітки:
1.
До маси переміщуваного вантажу
включається маса тари й упаковки.
2.
При переміщенні вантажу на візках чи
в контейнерах докладені зусилля не
повинні перевищувати 10 кгс.
3.
Рівнем робочої поверхні вважається
робочий рівень столу, верстата і
т.п.
1.10.
Підлітки у віці 16-18 років можуть
виконувати навантаження чи розвантаження
навалочних вантажів (пісок, щебінь і т.
п.), вантажів легкої маси (порожня
тара), штучних вантажів (цегла, черепиця
й ін.).
Підлітки
можуть виконувати навантаження і
розвантаження вручну в межах установлених
норм перенесення вантажів лише тоді,
коли це зв'язано з виконуваною ними
постійною роботою за професією і займає
менше третини робочого часу. Гранично
допустимі норми перенесення вантажів
вручну для підлітків у віці від 16 до 18
років
жіночої і чоловічої статі після їх
затвердження Мінздравом України
необхідно внести в дійсну інструкцію.
1.11.
Навантаження і розвантаження вантажів
масою понад 50 кг, а також піднімання їх
на висоту більше 3 м повинні бути
механізовані.
1.12.
Переносити матеріали на носилках
можна у виняткових випадках на відстань
не більше 50 м по рівному шляху.
Забороняється
переносити матеріали на носилках по
сходах і
драбинах.
1.13.
Переміщати балони з киснем і зрідженими
пальними газами дозволяється тільки
на спеціально виготовлених для цих
цілей носилках і візках. При цьому
балони повинні бути закріплені в
гніздах.
Балони
з пальними газами не можна перевозити
і складувати разом з кисневими, а кисневі
- з якими-небудь жировими речовинами
чи оліями.
На
балонах повинен бути нанесений напис
з назвою газу. Переміщення балонів
дозволяється тільки при наявності на
них ковпаків, що охороняють вентиль
від ушкодження і забруднення.
1.14.
При навантаженні і розвантаженні
вантажів в ящиках, щоб уникнути поранення
рук цвяхи і кінці залізної обв'язки, що
виступають, необхідно загинати.
1.15.
Під час перекочування вантажів у
бочках, барабанах і т.п. робітник повинен
знаходиться позаду переміщуваного
вантажу.
1.16.
Довгомірні вантажі (арматуру, дошки й
ін.) повинні переноситися робітниками
на одноному й тому ж плечі. Піднімати
й опускати вантаж необхідно по
команді. При скиданні вантажу всі
робітники повинні знаходитися по один
бік від нього;
1.17.
Важкі штучні матеріали, а також ящики
з устаткуванням слід переміщати по
підкладках чи ковзанках:
Ковзанки
повинні бути міцними, рівними, мати
достатню довжину, а їх кінці не повинні
виступати з-під вантажу більш ніж на
0,4 м. При підведенні під вантаж ковзанок
треба знаходитися збоку, брати їх
можна тільки зверху, щоб уникнути
защемлення пальців рук. Під час переміщення
вантажу необхідно, щоб ковзанки не
поверталися під кутом до напрямку руху
вантажу. Направляти ковзанки ногами
не допускається. При переміщенні вантажу
робітник повинен знаходитися з бокової
сторони.
1.18.
При переміщенні великовагових вантажів
по похилій площині слід застосовувати
гальмуючі якорі і лебідки.
При
використанні лебідки для розвантаження
і переміщення вантажу забороняється
знаходитися поблизу натягнутого каната.
1.19.
При розвантаженні барабанів з карбідом
кальцію слід дотримуватися обережності,
не допускати поштовхів І ударів. При
розвантаженні барабанів, незалежно з
якої висоти, необхідно скачувати їх
по похилій площині. Забороняється
скидати барабани, тому що це може порушити
їх герметичність.
Барабани
необхідно утримувати відтягненнями,
знаходячись з протилежної переміщенню
сторони.
1.20.
Вантажно-розвантажувальні роботи з
пилоподібними матеріалами (цемент,
вапно, гіпс та ін.) необхідно виконувати
механізованим способом. Ручні роботи
по розвантаженню цементу, як виключення,
дозволяється виконувати при його
температурі не вище 40°С.
Для
переходу робітників по сипучому вантажу,
що має велику плинність і здатність
засмоктування, варто встановлювати
трапи чи настили з поруччям на всьому
шляху пересування.
1.21.
При розвантаженні сипучих вантажів з
піввагонів люки слід відкривати
спеціальними пристосуваннями, що
дозволяють працюючим знаходиться
на безпечній відстані.
При
вивантаженні сипучих вантажів з
піввагонів на підвищених коліях,
розташованих на висоті більше 2,5 м, люки
слід відкривати зі спеціальних
містків.
1.22.
При ліквідації зависання сипучих
вантажів в ємностях перебування в
них працюючих не допускається. Ці роботи
дозволяється виконувати тільки по
наряду-допуску.
1.23.
При розвантаженні сипучих вантажів з
автомобілів-само-скидів, що стоять на
насипах, а також при засипанні котлованів
ґрунтом, автомобілі-самоскиди необхідно
встановлювати на відстані не менше 1
м від брівки природного укосу.
1.24.
Вантажі, розташовані поблизу залізничних
і кранових рейкових шляхів, при висоті
їх укладання (вважаючи від головки
рейки) до 1,2 м повинні знаходитися
від зовнішньої грані головки найближчої
до вантажу рейки на відстані не менше
2,0 м, а при більшій висоті - не менше 2,5
м. Штабелі сипучих вантажів повинні
мати укоси крутістю, що відповідає куту
природного укосу для вантажів даного
виду, або бути обгороджені міцними
підпірними стінками.
1.25.
Місця для укладання вантажів повинні
мати основу, що забезпечує стійкість
транспортних засобів, складованих
матеріалів.
1.26.
На площадках для укладання вантажів
повинні бути позначені границі
штабелів, проходів і проїздів між ними.
Не допускається розміщувати вантажі
у проходах і проїздах.
1.27.
Робоче місце в зоні проведення
вантажно-розвантажувальних робіт і
на всьому шляху перенесення вантажів
у темний час доби повинно мати достатнє
освітлення. Освітленість повинна бути
рівномірною, без сліпучої дії світильників
на працюючих.
1.28.
Складувати матеріали, що розвантажуються,
дозволяється тільки в місцях,
відведених для цього в проекті провадження
робіт. Не допускаються складувати
вантажі в охоронних зонах діючих
повітряних і кабельних ліній електропередачі
й інших комунікацій.
1.29.
При навантаженні, розвантаженні і
переміщенні кислот, лугів та інших
отруйних речовин необхідно дотримуватися
наступних заходів безпеки:
-
перед початком роботи кожне місце
повинно бути оглянуте. Якщо виявлено
незначне ушкодження тари, вантаж
необхідно розвантажувати особливо
обережно;
-
переміщати сулії спеціальними візками
(навантажувати і розвантажувати
сулії слід тільки вручну);
-
переносити сулії з кислотою за ручки
тільки в міцних кошиках двома
робітниками. Забороняється переносити
сулії з кислотою на спині чи на плечах,
нахиляти при перенесенні порожні сулії
з-під кислоти, тому що в них можуть бути
залишки рідини.
2.
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ
2.1.
Робітник, зайнятий ручним переміщенням
вантажів, перед початком роботи
повинен:
-
одягти спецодяг, засоби індивідуального
захисту;
-
одержати від майстра (виконроба)
інструктаж про безпечні методи і прийоми
праці, та про послідовність виконання
виробничого завдання;
-
оглянути робоче місце, забрати непотрібні
предмети і матеріали, звільнити
проходи;
-
у темний час доби перевірити освітлення
робочого місця І
проходів
до нього;
-
перевірити наявність і справність
інструмента і пристосувань.
2.2.
На будівельному об'єкті повинні бути
розміщені знаки безпеки відповідно
до ДСТ 12.4.026-76 для привернення уваги
працюючих до безпосередньої небезпеки
і попередження про можливу небезпеку.
3.
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ РОБОТИ
3.1.
Перед відкриттям бортів вантажних
автомобілів варто переконатися в
безпечному розташуванні вантажу в
кузові. Відкривати борт треба одночасно
двом робітникам під контролем водія,
той цьому знаходитися слід збоку від
борта, що відкривається.
3.2.
Автомобіль, що знаходиться під
навантаженням чи розвантаженням,
повинен бути поставлений на гальма.
3.3.
Робітникам, зайнятим на
вантажно-розвантажувальних роботах,
забороняється:
-
запускати двигун автомобіля;
-
працювати на автомобілях і причепах з
несправними підлогами, бортами і
запорами кузова;
-
використовувати для ув'язування вантажів
мотузку з протертими місцями і
вузлами;
-
сідати на борти кузова і кабіну, стояти
на підніжці автомобіля;
-
знаходитися в кузові автомобіля під
час перевезення довгомірних, займистих,
вибухових, горючих, пильних вантажів,
хімікатів, балонів зі стиснутим і
зрідженим газом, великогабаритних
вантажів;
-
знаходитися в кузові автомобіля, причепа
чи напівпричепа при навантаженні
вантажів механізмами чи з бункерів;
-
знаходитися в кузові автомобіля-самоскида.
Під час руху автомобіля забороняється
навантажувати, вивантажувати, перекладати
вантаж з місця на місце, а також
пересаджуватися.
3.4.
П-еревезення вантажників у кузові
автомобіля забороняються. Вони
повинні супроводжувати вантаж, знаходячись
у кабіні.
3.5.
Переміщення вантажів 1-ї категорії
(масою одного місця менше 80 кг, дрібно
поштучних, що перевозяться навалом)
від складу до місця навантаження чи від
місця розвантаження до складу може бути
організоване вручну, якщо відстань по
горизонталі не перевищує 25 м, а для
сипучих вантажів - 3,5 м.
3.6.
При завантаженні кузова автомобіля
навалочним вантажем він не повинен
підніматися над бортами кузова
(стандартними і нарощеними). При цьому
вантаж варто розташовувати рівномірно
по всій площі підлоги.
3.7.
Поштучні вантажі, що піднімаються
над бортами кузова, необхідно прив'язувати
міцними справними мотузками чи
бавовняними канатами. Забороняється
застосовувати металеві канати і дріт.
3.8.
Ящиковий, бочковий і інший штучний
вантаж повинен бути покладений щільно,
без проміжків, укріплений чи ув'язаний
так, щоб при русі (різкому гальмуванні,
зрушенні з місця і крутих поворотах)
він не зміг переміщатися по підлозі
кузова. При наявності проміжків між
місцями вантажу варто вставляти між
ними міцні дерев'яні прокладки і розпірки.
3.9.
При укладанні вантажів у ковзно-бочковій
тарі в кілька рядів їх накочують по
латах чи похилах бічною поверхнею. Бочки
з рідким вантажем установлюють пробкою
нагору. Кожен ряд повинен укладатися
на прокладках з дощок з підклинюванням
усіх крайніх рядів. Забороняється
застосування замість клинів інших
предметів.
3.10.
Бочки, барабани і рулони дозволяється
вантажити вручну шляхом перекочування
за умови, якщо склад знаходиться на
одному рівні з підлогою кузова автомобіля.
Якщо
склад розташований нижче рівня підлоги
автомобіля, навантаження і розвантаження
ковзно-бочкових вантажів вручну
допускається по латах чи похилах
двома робітниками при масі одного
місця не більше 80 кг, а при більшій масі
ці вантажі необхідно вантажити за
допомогою міцних канатів.
3.11.
Вантажі, що перевищують габарити
автомобіля по довжині на 2.м і більше
(довгомірні вантажі), слід перевозити
на автомобілях із причепами-розпусками,
до яких вантажі повинні надійно
кріпитися.
Навантаження
і розвантаження довгомірних штучних
вантажів (труб, рейок, куточків, колод,
дощок, арматури і т.п.), як правило, повинно
бути механізоване; розвантаження вручну
вимагає обов'язкового застосування
міцного похилу. Ця робота повинна
виконуватися не менше, ніж двома
вантажниками.
При
одночасному перевезенні довгомірних
вантажів різної довжини більш короткі
вантажі повинні розташовуватися зверху.
3.12.
Забороняється:
-
перевозити вантажі з кінцями, що
виступають за бічні габарити
автомобіля;
-
загороджувати вантажем двері кабіни
водія;
-
вантажити довгомірні вантажі вище
стійок.
3.13.
При навантаженні довгомірних вантажів
(труб, рейок, колод і т.п.) на автомобіль
із причепом-розпуском необхідно
вставляти зазор між щитом, встановленим
за кабіною автомобіля і торцями
вантажу, для того щоб на поворотах і
розворотах вантаж не чіпляв за щит. Для
запобігання переміщення вантажу
вперед при гальмуванні і русі під ухил
вантаж повинен бути надійно закріплений.
3.14.
Під час перевезення вантажів, що
перевищують за своїми розмірами ширину
платформи автомобіля, звиси повинні
бути однаковими по обидва боки.
3.15.
Навантаження, транспортування і
розвантаження балонів зі стиснутими і
зрідженими газами необхідно здійснювати
тільки на спеціально обладнаних
автомобілях. До цих робіт допускаються
спеціально навчені робітники, що мають
посвідчення,
3.16.
Під час роботи на штабелях заввишки
понад 1,5 м слід застосовувати переносні
інвентарні драбини, що повинні бути
випробувані на міцність (металеві -
один раз на 12 міс, дерев'яні -кожні 6 міс).
3.17.
Підкладки і прокладки в штабелях треба
розташовувати в одній вертикальній
площині. Не допускається застосування
круглих прокладок (підкладок).
3.18.
Розбирати штабель необхідно зверху
вниз уступами. Не
допускається
висмикувати окремі матеріали із середини
штабеля
3.19.
Відстань від складованих матеріалів
до брівок котлованів (при кутах природного
укосу) повинна бути не менше 1 м від
брівки чи кріплення котловану.
3.20.
Забороняється спирати складовані
матеріали на загородження, стіни
споруджуваних будинків.
3.21.
Не допускається багатоярусне укладання
громіздких вантажів неправильної
форми, а також вантажів у неміцній тарі
що може не витримати навантаження
верхніх рядів.
3.22
Пилоподібні
матеріали, щоб уникнути їх розпилення
під час навантаження І вивантаження,
необхідно зберігати в бункерах та Інших
закритих ємностях. Завантажувальні
отвори повинні закриватися захисними
ґратами, а люки затворами.
Бункери
й інші ємності глибиною понад 2 м для
зберігання сипучих І пилоподібних
матеріалів повинні бути обладнані
пристроями для запобігання утворення
склепінь і зависань матеріалів чи для
примусового їх обвалення.
3.23.
Матеріали, що містять шкідливі чи
вибухонебезпечні розчинники, необхідно
зберігати в герметичне закритій тарі
3.24.
Матеріали при збереженні на будівельному
майданчику повинні укладатися в такий
спосіб:
-
цегла в пакетах на піддонах - не більше,
ніж у два яруси у контейнерах - в
один ярус, без контейнерів - заввишки
не більше 1 7 м-
-
фундаментні блоки і блоки стін підвалів
- у штабель заввишки не більше 2,6 м на
підкладках і прокладках:
-
стінові панелі - у касети чи піраміди;
-
стінові блоки - у штабель у два яруси
на підкладках і прокладках;
м
-
плити перекриттів - у штабель заввишки
не більше 2 5 м на підкладках і прокладках;
-
палі залізобетонні прямокутного
перетинання - у штабель заввишки не
більше 2,5 м вістрями в одну сторону на
підкладках І прокладках;
-
ригелі і колони - у штабель заввишки до
2 м на підкладках
-
плиткові матеріали (аркуші азбестоцементні
хвилясті і плоскі) - У стопи заввишки до
1 м;
-
низькосортний метал - у стелажі заввишки
не більше 1 5 м-
-
чорні прокатні метали (листова сталь,
швелери, двотаврові балки, сортова
сталь) - у штабель заввишки до 1,5 м з
підкладками і прокладками;
-
дріт у бухтах - у штабель заввишки до
1,5 м;
-
арматурна сітка плоска - у штабель
заввишки до 2 м'
-
металовироби (болти, гайки, шайби,
заставні деталі, 'цвяхи)
повинні
зберігатися в дерев'яних чи фанерних
ящиках у штабелях не більше, ніж у 3
яруси;
-
труби діаметром до 300 мм - у штабель
заввишки до 3 м на підкладках і прокладках
з кінцевими упорами проти розкочування;
-
труби діаметром понад 300 мм - у штабель
заввишки до З м і сідло без прокладок;
при цьому нижній ряд труб повинен бути
покладений на підкладки, укріплені
інвентарними металевими башмаками чи
кінцевими упорами;
-
теплоізоляційні матеріали - у штабель
заввишки до 1,2 м зі зберіганням у закритому
сухому приміщенні;
-
рулонні матеріали (руберойд, толь) - у
контейнерах, встановлених в один
ярус; матеріали в контейнерах необхідно
розташовувати у вертикальному
положенні;
-
круглий ліс - у штабель заввишки не
більше 1,5 м із прокладками між рядами
і встановленням упорів проти розкочування;
ширина штабеля менша його висоти не
допускається;
-
пиломатеріали - у штабель, висота
якого при рядовому укладанні складає
не більш половини ширини штабеля, а при
укладанні в клітки - не більш ширини
штабеля;
-
бітум - у щільну тару, що виключає
його розтікання, чи в спеціальні ями
з улаштуванням їх огородження.
4.
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ
РОБОТИ
4.1.
Упорядкувати інструменти і пристосування
і здати їх для зберігання.
4.2.
Повідомити керівника робіт про всі
замічені несправності під час роботи.
4.3.
Зняти спецодяг, спецвзуття, привести
їх у порядок.
5.
ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ
5.1.
У процесі виконання вантажно-розвантажувальних
робіт виробничі аварії і нещасні випадки
можуть відбутися при:
-
складуванні матеріалів і виробів з
порушенням вимог технічних умов і
стандартів щодо складування для даного
виду матеріалу, виробу, недотримання
технологічних проїздів і проходів;
-
незастосуванні засобів індивідуального
захисту (спецодягу, спецвзуття, рукавиць,
захисної каски й ін.);
-
непогодженості дій робітників при
спільному виконанні
навантажувально-розвантажувальних
робіт;
-
роботі з несправними інструментами і
пристосуваннями;
-
перебуванні робітників попереду
вантажу, що скачується чи сковзає по
латах або похилах;
-
перебуванні робітників позаду при
накочуванні вантажів;
-
перебуванні робітників у кузові
автомобіля-самоскида при вивантаженні
сипучих вантажів;
-
палінні, роботі з відкритим вогнем чи
використанні металевого інструмента,
що може викликати іскру, при розвантаженні
чи складуванні вантажів з пальними
речовинами.
5.2.
При виникненні пожежі необхідно
дотримуватися вимог "Інструкції про
заходи пожежної безпеки при проведенні
будівельних ро.біт".
5.3.
При аварії чи нещасному випадку необхідно
сповістити про це керівника робіт, який
організує подання першої медичної
допомоги потерпілому і прийме рішення
про подальші дії працюючих та
можливості провадження робіт.
5.4.
Якщо обстановка не загрожує життю і
здоров'ю оточуючих працівників і не
грозить розширенням аварії, необхідно
її зберегти такою, якою вона була в
момент події.
Інструкцію
розробив___________________________________________________
Погоджено:
|